Mijn account (topmenu)

Het belang van verhalen

Door Gwyneth Leermakers

Geplaatst in

Even leek het erop dat het een gewoonte zou worden om elke vrijdag of zaterdag te schrijven hoe mijn week was. Vandaar ook dat ik ‘dit’ dagboek noem. Vorige week schreef ik niks. En nu dacht ik: “O, ik moet nog…’  Ik had geen zin dat dit dagboek een ‘moet’ ding zou worden. Iets wat behoorde tot mijn marketing of zo. Maar goed, ik was dit toch helemaal niet begonnen omwille van marketing? Hoe zat dat?

Van de week dacht ik na over wat ik deel in mijn werk. En wat dan marketing is en wat dan niet. Als ik op die manier aan marketing denk, dan betekent marketing dat ik iets zeg omdat ik het wil verkopen. En dat maakt dat ik helemaal niet aan marketing wil doen, want ik wil niets zeggen omdat ik iets wil verkopen. Ik wil iets zeggen omdat het mijn waarheid is. Heel vaak wil ik gewoon delen om te delen. Zonder verborgen agenda. Dat was ook mijn intentie met dit dagboekblog.

Waarom?

Ik denk dat ik het meest heb geleerd van de verhalen van anderen. Van blogs die ik lees en waarin de schrijfster precies benoemt wat er speelt in haar binnenwereld. Dit waren de blogs die mij het gevoel gaven; ‘aha… ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.’ Ik was nooit geïnteresseerd in alleen de tips. Ik wilde altijd weten wat er achter zat: ‘hoe doe jij dat dan?’ De instant succesverhalen – vaak opgepoetst als marketingverhaal – gaven mij altijd het gevoel dat ik iets verkeerd deed. Natuurlijk weet je dat het een bepaalde kant van een verhaal is,. Dat kan je verstand heel goed beredeneren, maar het gevoel is anders.

Afgelopen week had ik weer het gevoel dat er twee kampen zijn. Of ik ben schrijfster / blogster of ik ben ondernemer. Het eerste betekent vrijheid om te delen wat ik wil. Daar plezier in hebben. Alles delen wat ik weet. Maar misschien meer een hobby. Het tweede betekent marketingverhalen vertellen, constant bezig zijn met verkopen en een succesvol bedrijf neerzetten.

Dan zijn er die vlagen waarbij ik het gevoel heb dat het allebei kan. Zo’n vlaag kwam afgelopen week voorbij toen ik mijn WhatsApptraining Relevant introduceerde. Ik deel hierin wat ik werkelijk vind, mijn inzichten, wat ik heb geleerd over het maken van content. En ik verkoop het. Dat maakte me weer enthousiast. Er zit dus een of andere kronkel (of blokkade ?!?) in mijn hoofd die denkt dat het niet kan. Dat het niet mogelijk is om geld te verdienen met wat je het allerliefste doet. Het grappige is dat ik het al doe voor denk ik 80% van mijn werk. En als je mij dit 5 jaar geleden had gezegd, was ik een gat in de lucht gesprongen. Want wat ik nu doe, was wat ik toen heel graag wilde doen.

Is het dan weer die hoge lat? Dan het altijd weer beter, anders moet. Of is het gewoon groei?

Misschien moet ik me niet zo druk maken over het benoemen van mijn activiteiten, maar gewoon doen waar ik blij en enthousiast van word. En bovenal vertrouwen. Steeds weer vertrouwen.

Gelukkig was het weer de afgelopen week prachtig en heb ik echt kunnen genieten van wat ik zag. Buiten in beweging zijn, in de natuur, voelt alsof de tijd stilstaat. Alsof je precies op de juiste plek bent op het juiste moment.

 

Deel dit bericht

No comments yet.

Geef een reactie

Reactie


btt