Mijn account (topmenu)

Moederwond


MOEDERWOND 


De stenen die je laat liggen, daar struikelen je kinderen over. “ 

Het is zondagmiddag. Ik ben 7 jaar. Samen met mijn neefjes en nichtjes speel ik in de woonkamer. ‘Ik heb iets voor jullie,’ zegt oma terwijl ze naar het kastje loopt waar de kleurpotloden liggen. Ze opent de bovenste lade. Ik kom aanlopen en zie dat ze rode boeken uitdeelt. ‘Deze is voor jou, Gwyneth.’ ‘Dank je, oma.’ Ik pak het rode boek met twee handen aan. Het kriebelt in mijn buik. Ik ga snel naar de keukentafel. Ik schuif een paar kleurpotloden opzij en leg mijn boek op de tafel. Ik open het en op de eerste witte pagina schrijf ik zo netjes als ik kan: ‘Dit is het boek van Gwyneth Leermakers.’

Ruim 30 jaar later, ligt mijn boek Moederwond in de bovenste lade van het buikkastje van oma. Het heeft een nieuwe plek gekregen in mijn huis en in mijn hart.


Herken jij dit?

  • Je hoort anderen enthousiast hun ideeën verkondigen, jij hebt er ook zoveel maar je houdt je mond.
  • Je bent op een feestje, een vriendin vertelt een persoonlijk verhaal. Het raakt je. Je wilt iets zeggen, maar anderen zijn je steeds voor. Je komt er niets tussen en neemt nog een slok wijn.
  • Anderen weten niet precies wat jij doet. Terwijl jij het al zo vaak hebt verteld. Luisteren ze wel écht naar je?
  • Je wilt het uitschreeuwen. Er zit een brullende leeuw in je. Je durft de kooi niet open te zetten.
  • Stiekem droom je van het schrijven van een eigen boek. Je durft er niet eens over te denken, zo eng is het idee.
  • Je hebt het gevoel dat er van alles in je zit dat er nu niet uitkomt.
  • Je houdt je steeds in. Gedachten als: ‘niemand zit op mijn verhaal te wachten.’ En: ‘wie ben ik om mijn verhaal te vertellen?’ spoken constant door je hoofd.

Ik heb mijn knalroze jas aangetrokken. De kleur schreeuwt: hier ben ik. En dat is misschien wat ik wil,” zegt Phaedra – de hoofdpersoon in Moederwond.

Phaedra heeft voor het oog van de buitenwereld een perfect leven. Succesvol en gelukkig. Van binnen zoekt ze, al weet ze niet waar naar. Als de geboorte van haar dochter gecompliceerd verloopt, kan ze niets anders doen dan naar de schaduwkant van haar leven kijken. Hoe kan deze kant zo lang onbelicht zijn gebleven? Waarom is de wond die van generatie op generatie is doorgegeven nooit geheeld?

Heeft ze de moed om haar waarheid te spreken en het familiegeheim aan het licht te brengen?
De schrijfster beschrijft in het boek haar eigen proces met als hoofdvraag “wie ben ik?”. Eentje die ik zelf herken en met mij waarschijnlijk vele. Ook is het een eye opener hoeveel invloed je familie heeft op die vraag en hoe oude familie-geheimen generaties mee genomen worden en hoeveel lucht het kan geven als die geheimen aan het daglicht komen. Echt een aanrader als je zelf ook worstelt met deze vragen. En worstel je daar niet mee, dan zou ik het boek ook lezen, want het is een heerlijk boek!
Femke Kuiper

Dit wil je:

  • Met enthousiasme jouw ideeën en verhalen delen.
  • Niet meer jouw woorden inslikken als je het idee hebt dat anderen je steeds voor zijn. Je plek innemen en je mond open doen.
  • Dat anderen écht luisteren als je iets vertelt.
  • De brullende leeuw los wil laten. Niet meteen. Wel als je weet wat je nu écht wil zeggen. Dan ben je niet meer te stoppen.
  • Jouw persoonlijk verhaal delen en in jouw wildste dromen is dat in een boek.
  • Laten zien wat er in je leeft.
  • Eindelijk gaan delen wat je écht te vertellen hebt.
  • De moed hebben om je eigen waarheid te spreken.

 

Phaedra wil gezien worden om wie ze écht is. Ze wil uiten wat er in haar leeft. In Moederwond lees en ervaar je hoe Phaedra zich bewust werd van een familiepatroon en hoe ze zich heeft kunnen bevrijden van haar karma door het delen van haar verhaal.
Soms heb je van die boeken waar je in mee wordt gezogen. Dit is er een van. Verrassend geschreven en een meeslepend verhaal. Door de schrijfstijl lijkt het alsof je er zelf bij bent. Echt een aanrader!
Anja Zerrouk
‘De stenen die je laat liggen, daar struikelen je kinderen over (Afrikaans spreekwoord). Dit boek vertelt precies hoe dit doorwerkt voor drie generaties vrouwen. Je beleeft het met hen mee en voelt alle emoties die hierbij komen kijken.’
Marga Huis in 't Veld
Leermakers ziet kans om je haar verhaal in te sleuren en je geboeid te houden tot de allerlaatste letter. Een fijne schrijfstijl en een schrijnend en emotioneel verhaal combineert de auteur in haar boek. Het verhaal, dat grotendeels is gebaseerd op de eigen ervaringen van de auteur, is nergens over de top en daardoor juist zo aangrijpend en respectvol. Zelf zegt zij daarover: “Door het schrijven van mijn debuutroman ‘Moederwond’ is een wond uit het verleden aan het licht gekomen. En door het licht is die wond genezen. Deze roman laat zien hoe misbruik van vrouwen generaties lang kan doorwerken.”

“Ik weet nu waar het diepe intense verdriet vandaan komt wat ik heel mijn leven al voel. Ik heb het nooit echt begrepen. Het is zo’n groot verdriet dat het lijkt alsof het te groot is voor mij. Het overstijgt mijn lichaam.”

Veel vrouwen zullen herkenning vinden in dit boek. De diverse facetten die Leermakers beschrijft over de worsteling met het leven, zingeving, het zoeken naar werkelijk geluk, maken de herkenning groot. Niet elke vrouw kent weliswaar een diep familiegeheim, maar de diverse emoties zijn universeel.

‘Moederwond’ is een fraai geschreven en emotioneel debuut van Leermakers.

Hanneke Tinor-Centi
In het eerste deel van dit boek vertelt Myra over haar jeugd in de jaren zestig tot haar jongvolwassenheid in 1989. Het tijdsbeeld is treffend weergegeven. Zij heeft te maken gehad met seksueel misbruik door haar vader. Dit komt op een ingetogen wijze aan de orde, niet verwijtend, niet sensatiebelust. Het verhaal is in de tegenwoordige tijd in de ik-vorm geschreven. Mede daardoor voelt de lezer zich betrokken bij Myra. De rest van het boek bevat het verhaal van Phaedra (ook als ik-figuur), de dochter van Myra. Het begint op het moment dat Myra’s verhaal eindigt, met het overlijden van Myra’s vader, de opa van Phaedra (zij is dan ongeveer zes jaar oud) en eindigt in 2016. Phaedra is zeer gedreven in haar werk als marketing-consulent, tegen het perfectionistische aan. Hierdoor raakt ze overspannen. Met behulp van diverse therapieën ontdekt ze haar moederwond, een diepgevoelde pijn die generaties lang is doorgegeven. Het verhaal bevat veel autobiografische elementen. Debuut van de auteur, eigenaar van een tekst- en marketingbureau.
Iris Stekelenburg-van Halem / Biblion recensie

Dit is een boek voor jou als:

  • De verborgen kracht van jouw schaduwkant wil ontdekken.
  • Als je wilt stoppen met het inhouden van wat je werkelijk te zeggen hebt.
  • Het gevoel hebt dat je het uit wil schreeuwen.
  • Je stiekem droomt van het schrijven van een boek, maar de eerste stap niet durft te zetten.
  • Ergens het gevoel hebt dat je een soort van boodschapper bent (al zou je dat nooit uitspreken uit angst voor grootheidswaanzin).
  • Jouw waarheid wil spreken en nog moed aan het verzamelen bent.
Moederwond is een prachtig, waargebeurd verhaal. Ik vond de schrijfwijze heerlijk. Korte hoofdstukken en goed opgebouwd. Het verleden en heden, de invloeden van misbruik en familiegeheimen zijn zo verweven in moederwond dat het verhaal diepe indruk bij mij heeft weten achter te laten.

Moederwond heeft mij tot nadenken heeft aangezet. Dat de invloeden van het verleden zo’n impact hebben op het nageslacht is iets wat normaal niet zo uitgesproken verteld wordt.

Gwyneth heeft een taboe weten te doorbreken dat voor veel mensen een diepe wond zal laten openspatten. Ik heb diepe bewondering voor dit intense verhaal. Het heeft nog een paar dagen door mij hoofd gespeeld. Een aanrader voor lezers die graag waargebeurde verhalen lezen maar dan nu eens net een tikkie anders.

Antoinette
“Volgens mij gaat het om identiteit. Durven zijn wie je bent,” zegt Phaedra in Moederwond.
Ze kan weleens gelijk hebben ;).
Een prachtig waargebeurd verhaal. Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl en ze weet me goed te pakken met dit verhaal. Een verhaal wat diepe indruk op mij heeft gemaakt. Dit komt ook wel door het thema misbruik. Ze weet precies te verwoorden hoe dit een grote rol heeft gespeeld in de drie generaties.

‘Kun je het mij vergeven. Je weet wel, van vroeger ?’Hij kucht.
Ik kijk hem recht in de ogen. Ik zie dat hij het meent. Ik voel niets, helemaal niets. ‘Nee, dat kan ik niet.’

Het boek heeft korte hoofdstukken en leest als een trein. De personen worden heel goed uitgewerkt. Het is erg aangrijpend en je leeft echt met Kyra en Phaedra mee. Ik voel woede en verdriet maar ook vreselijke afschuw en ook de onrust bij Phaedra.

Moederwond is een indrukwekkend en emotioneel debuut van Gwyneth Leermakers.
Ik heb genoten van elke bladzijde en bleef maar doorlezen. Wel moest het verhaal even bezinken.

Ik geef het boek de verdiende 5 sterren

Inge Brunnekreef
Mooie cover, groene achtergrond met 3 vrouwen hoofden. Past goed bij het verhaal die over 3 vrouwen gaan: Oma, Myra en Phaedra.
Cover krijgt van mij een 9.
Het maakt mij boos dat er zoveel onbegrip wordt getoond over incest, seksuele misbruik. Dat het vaak niet geloofd wordt.

Het is een waargebeurd verhaal over misbruik en familiegeheimen. Hoe het geheim wordt gehouden en mensen die dit meegemaakt hebben hoe ze zich schamen en vaak de schuld aan hun zelf geven. Denken: gebeurt dit echt!

Het boek Moederwond wordt in het heden en verleden verteld. Het is een goed opgebouwd verhaal wat in korte hoofdstukken geschreven is. Een indrukwekkend en emotioneel boek. Het leest makkelijk. Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl. Voor mij zeker 5 sterren waard.

Dorry Vogels

Dit boek is voor jou. Jouw wond mag het licht zien. Laat het licht de wond genezen. – Gwyneth
btt