Mijn account (topmenu)

Niet alleen ondernemen vanuit het hart

Door Gwyneth Leermakers

Geplaatst in

Een businessbuddy en vriendin vertelde mij over haar wetenschappelijke kijk op gedragspatronen en de wet van de aantrekkingskracht. Diezelfde avond hoorde ik bij DWDD dat Stephan Hawking net voor zijn dood een nieuwe theorie had ontwikkeld over het universum. Vraag me niet naar de inhoud ervan. Volgens mij werd het Matthijs van Nieuwkerk ook niet helemaal duidelijk.

Het punt is: wetenschap. Ineens voelde ik een fascinatie. Niet voor niets, want zo’n 15 jaar geleden deed ik zelf wetenschappelijk onderzoek. En dat vond ik geweldig. Kennis opzuigen, een theoretisch kader kiezen, een stelling formuleren en die gaan onderzoeken.

Nog steeds zuig ik kennis op. Mijn nieuwsgierigheid brengt me elke keer naar nieuwe boeken, documentaires, websites etc. Zo deed ik ook vaak mijn werk. Totdat ik moeder werd.

Toen kwam ik in contact met een kant die ik nauwelijks kende. De kant van het voelen, het intuïtieve, het zachte, het meebewegen, het laten ontstaan. Een hele fijne kant waar ik meer van wilde weten. Ik ging steeds meer mijn hart volgen. Ook in mijn ondernemerschap liet ik de intuïtieve kant toe.

Het is er in geslopen. De kant van het hart nam de boel over. Net zoals het hoofd jarenlang had geregeerd en gedicteerd. Nu werd het mijn hart dat de dienst uitmaakte. Prima toch, denk je misschien. We moeten toch allemaal ons hart volgen? Dan gaat alles toch vanzelf en moeiteloos.

Dat geloof ik niet.

Want ik houd ook van die andere kant. Ik houd ook van het rationele. Het beredeneren. Het onderzoeken. De logica. Dat hoort ook bij mij. En ook in de wereld. Als je ziet wat de wetenschap bereikt heeft, is dat fantastisch. Dat kunnen we niet zomaar aan de kant schuiven. Net zo min als we dat met de spirituele kant kunnen doen. Maar geen van beiden mag dicteren. Geen van beiden hoeft de overhand te hebben. Ze mogen in evenwicht zijn. Het hoofd en het hart. Wetenschap en spiritualiteit. Ratio en Intuïtie. Wat een mooi combi is dat.

Mijn intuïtie geeft me ingevingen, signalen, wijst me onderwerpen, fluistert verlangens. Mijn ratio geeft opvolging aan die ingevingen. Verdiept zich in de onderwerpen, stelt kritische vragen.

Wil je weten hoe je hart en hoofd combineert in je marketing? Neem dan gratis deel aan de Magische Marketingweek. We starten maandag! Schrijf je hier in.

Deel dit bericht

No comments yet.

Geef een reactie

Reactie


btt