Mijn account (topmenu)

Plan jij wel tijd in voor marketing?

Door Gwyneth Leermakers

Geplaatst in

Marketing is een van de belangrijkste vaardigheden voor een ondernemer. Je moet goed zijn in je vak en je moet weten hoe je dat naar buiten uitdraagt. Het liefste op een eigen-wijze manier. Want dat maakt dat jij onthouden wordt door de juiste mensen (lees: jouw klanten).

Nu heb ik een online community voor ondernemers waarbij alles draait om eigen-wijs. Het helder krijgen wat jou uniek maakt en hoe je dat vervolgens naar buiten brengt op een manier die bij je past. Juist het omarmen van jouw eigenaardigheden maken je uniek en zorgen ervoor dat je wordt onthouden.

Veel ondernemers willen dat en zijn bereid daarin te investeren. Ze vergeten echter 1 ding: tijd vrijmaken.

Ik weet zeker dat jij tijd vrijmaakt om je BTW-aangifte te (laten) doen. Dat moet nu eenmaal. Je maakt ook tijd vrij om je klanten te helpen, want zonder hen geen business. Je maakt tijd vrij om een nieuwsbrief te versturen.

Maar maak jij ook tijd vrij om na te denken over jouw visie?
Over jouw marketingboodschap?
Over waarom jij doet wat je doet?
Over hoe jij jouw klanten nog beter kan helpen?
Over hoe jij jouw producten en diensten kan verbeteren?

Als je geen tijd voor marketing inplant, dan blijf je korte termijn bezig. Dan is het ondernemen heel onrustig. Want als je klanten genoeg hebt, zitten je dagen vol. En als je geen klanten hebt, dan heb je ineens tijd over. Om vervolgens ineens ‘iets’ met marketing te gaan doen.

Ik heb de Eigenwijze Business Community bewust niet als een training ingezet. Omdat ik weet dat een training eenmalig heel intensief is en daarna vervallen mensen weer in hun oude patroon, is alles wat ze geleerd hebben in de training vergeten en hebben ze weer een nieuwe training nodig.

Lid zijn van de community betekent dat je tijd maakt voor marketing. Sowieso 1 keer per maand als we samen online aan de slag gaan. Het is een vereiste voor een succesvol bedrijf op lange termijn om consequent en consistent met marketing aan de slag te gaan. Als mensen alleen iets van je horen als jij ‘tijd over hebt’, dan werkt dat geen vertrouwen. En als je geen vertrouwen hebt, dan verkoop je niets.

Wekelijks tijd voor marketing inplannen is de basis voor een financieel gezond bedrijf waar je met plezier in werkt. Bovendien wordt marketing steeds leuker als je er vaker mee bezig bent. Als je het structureel doet, dan doe je het omdat je graag deelt over je bedrijf (en niet alleen omdat je iets moet verkopen omdat je op dat moment omzet nodig hebt).

Hoe dan?

Ik werk met themadagen (geleerd tijdens productiviteitscursus van Charlotte van ’t Wout). Maandag is mijn marketing/sales dag. Dan doe ik alles wat met marketing en sales te maken heeft. Ik maak advertenties en plaats ze ook meteen. Ik neem contact op met bestaande klanten. Ik bedenk wat ik in mijn nieuwsbrief wil zetten. Ik benader bestaande contacten. Ik neem beslissingen over mijn type content en kanalen. Dit doe ik natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar het zijn de onderwerpen waar ik mee aan de slag ga. Op deze manier zorg ik ervoor dat het ook daadwerkelijk wordt gedaan.

Het maakt dat je baas bent over je eigen agenda. En aan het roer staat van je eigen bedrijf. En dat je jouw bedrijf serieus neemt.

 

Deel dit bericht

No comments yet.

Geef een reactie

Reactie


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

btt