Mijn account (topmenu)

Roman Moederwond


ROMAN MOEDERWOND


Het verhaal

Voor het oog van de buitenwereld geniet Phaedra van haar perfecte leven. Succesvol en gelukkig, aan de buitenkant tenminste. Van binnen zoekt ze, al weet ze niet waar naar. Als de geboorte van haar dochter gecompliceerd verloopt, kan ze niets anders doen dan naar de schaduwkant van haar leven kijken. Hoe kan deze kant zo lang onbelicht zijn gebleven? Waarom is de wond die van generatie op generatie is doorgegeven nooit geheeld? Weet zij het familiegeheim te ontrafelen zodat ze kan ontsnappen aan het patroon?

Deze roman laat zien hoe misbruik van vrouwen generaties kan doorwerken.

‘De stenen die je laat liggen, daar struikelen je kinderen over. Dit boek vertelt precies hoe dit doorwerkt voor drie generaties vrouwen. Je beleeft het met hen mee en voelt alle emoties die hierbij komen kijken.’
Marga Binnensteboven kinder- en oudercoaching.


Wat zeggen anderen?

Soms heb je van die boeken waar je in mee wordt gezogen. Dit is er een van. Verrassend geschreven en een meeslepend verhaal. Door de schrijfstijl lijkt het alsof je er zelf bij bent. Echt een aanrader!
Anja Zerrouk
De schrijfster beschrijft in het boek haar eigen proces met als hoofdvraag “wie ben ik?”. Eentje die ik zelf herken en met mij waarschijnlijk vele. Ook is het een eye opener hoeveel invloed je familie heeft op die vraag en hoe oude familie-geheimen generaties mee genomen worden en hoeveel lucht het kan geven als die geheimen aan het daglicht komen. Echt een aanrader als je zelf ook worstelt met deze vragen. En worstel je daar niet mee, dan zou ik het boek ook lezen, want het is een heerlijk boek!
Femke Kuiper
‘De stenen die je laat liggen, daar struikelen je kinderen over (Afrikaans spreekwoord). Dit boek vertelt precies hoe dit doorwerkt voor drie generaties vrouwen. Je beleeft het met hen mee en voelt alle emoties die hierbij komen kijken.’
Marga Huis in 't Veld
In het eerste deel van dit boek vertelt Myra over haar jeugd in de jaren zestig tot haar jongvolwassenheid in 1989. Het tijdsbeeld is treffend weergegeven. Zij heeft te maken gehad met seksueel misbruik door haar vader. Dit komt op een ingetogen wijze aan de orde, niet verwijtend, niet sensatiebelust. Het verhaal is in de tegenwoordige tijd in de ik-vorm geschreven. Mede daardoor voelt de lezer zich betrokken bij Myra. De rest van het boek bevat het verhaal van Phaedra (ook als ik-figuur), de dochter van Myra. Het begint op het moment dat Myra’s verhaal eindigt, met het overlijden van Myra’s vader, de opa van Phaedra (zij is dan ongeveer zes jaar oud) en eindigt in 2016. Phaedra is zeer gedreven in haar werk als marketing-consulent, tegen het perfectionistische aan. Hierdoor raakt ze overspannen. Met behulp van diverse therapieën ontdekt ze haar moederwond, een diepgevoelde pijn die generaties lang is doorgegeven. Het verhaal bevat veel autobiografische elementen. Debuut van de auteur, eigenaar van een tekst- en marketingbureau.
Iris Stekelenburg-van Halem / Biblion recensie
Leermakers ziet kans om je haar verhaal in te sleuren en je geboeid te houden tot de allerlaatste letter. Een fijne schrijfstijl en een schrijnend en emotioneel verhaal combineert de auteur in haar boek. Het verhaal, dat grotendeels is gebaseerd op de eigen ervaringen van de auteur, is nergens over de top en daardoor juist zo aangrijpend en respectvol. Zelf zegt zij daarover: “Door het schrijven van mijn debuutroman ‘Moederwond’ is een wond uit het verleden aan het licht gekomen. En door het licht is die wond genezen. Deze roman laat zien hoe misbruik van vrouwen generaties lang kan doorwerken.”

“Ik weet nu waar het diepe intense verdriet vandaan komt wat ik heel mijn leven al voel. Ik heb het nooit echt begrepen. Het is zo’n groot verdriet dat het lijkt alsof het te groot is voor mij. Het overstijgt mijn lichaam.”

Veel vrouwen zullen herkenning vinden in dit boek. De diverse facetten die Leermakers beschrijft over de worsteling met het leven, zingeving, het zoeken naar werkelijk geluk, maken de herkenning groot. Niet elke vrouw kent weliswaar een diep familiegeheim, maar de diverse emoties zijn universeel.

‘Moederwond’ is een fraai geschreven en emotioneel debuut van Leermakers.

Hanneke Tinor-Centi
Moederwond is een prachtig, waargebeurd verhaal. Ik vond de schrijfwijze heerlijk. Korte hoofdstukken en goed opgebouwd. Het verleden en heden, de invloeden van misbruik en familiegeheimen zijn zo verweven in moederwond dat het verhaal diepe indruk bij mij heeft weten achter te laten.

Moederwond heeft mij tot nadenken heeft aangezet. Dat de invloeden van het verleden zo’n impact hebben op het nageslacht is iets wat normaal niet zo uitgesproken verteld wordt.

Gwyneth heeft een taboe weten te doorbreken dat voor veel mensen een diepe wond zal laten openspatten. Ik heb diepe bewondering voor dit intense verhaal. Het heeft nog een paar dagen door mij hoofd gespeeld. Een aanrader voor lezers die graag waargebeurde verhalen lezen maar dan nu eens net een tikkie anders.

Antoinette
Een prachtig waargebeurd verhaal. Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl en ze weet me goed te pakken met dit verhaal. Een verhaal wat diepe indruk op mij heeft gemaakt. Dit komt ook wel door het thema misbruik. Ze weet precies te verwoorden hoe dit een grote rol heeft gespeeld in de drie generaties.

‘Kun je het mij vergeven. Je weet wel, van vroeger ?’Hij kucht.
Ik kijk hem recht in de ogen. Ik zie dat hij het meent. Ik voel niets, helemaal niets. ‘Nee, dat kan ik niet.’

Het boek heeft korte hoofdstukken en leest als een trein. De personen worden heel goed uitgewerkt. Het is erg aangrijpend en je leeft echt met Kyra en Phaedra mee. Ik voel woede en verdriet maar ook vreselijke afschuw en ook de onrust bij Phaedra.

Moederwond is een indrukwekkend en emotioneel debuut van Gwyneth Leermakers.
Ik heb genoten van elke bladzijde en bleef maar doorlezen. Wel moest het verhaal even bezinken.

Ik geef het boek de verdiende 5 sterren

Inge Brunnekreef
Mooie cover, groene achtergrond met 3 vrouwen hoofden. Past goed bij het verhaal die over 3 vrouwen gaan: Oma, Myra en Phaedra.
Cover krijgt van mij een 9.
Het maakt mij boos dat er zoveel onbegrip wordt getoond over incest, seksuele misbruik. Dat het vaak niet geloofd wordt.

Het is een waargebeurd verhaal over misbruik en familiegeheimen. Hoe het geheim wordt gehouden en mensen die dit meegemaakt hebben hoe ze zich schamen en vaak de schuld aan hun zelf geven. Denken: gebeurt dit echt!

Het boek Moederwond wordt in het heden en verleden verteld. Het is een goed opgebouwd verhaal wat in korte hoofdstukken geschreven is. Een indrukwekkend en emotioneel boek. Het leest makkelijk. Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl. Voor mij zeker 5 sterren waard.

Dorry Vogels


De rode draad beleven

Zondag 2 april 2017 presenteerde ik mijn roman Moederwond in Het Witte Kasteel in Loon op Zand. Met de rode draad als routekaart, liep je door het verhaal heen.

Ben je er niet bij geweest? Dan heb ik een online rondleiding voor je gemaakt.


Boektrailer

Neem plaats en bekijk de boektrailer voor een impressie van het verhaal.


Een klein meisje in het donker

Wat doet ze in de kelder?
Hoe oud zou ze zijn?
Wat geeft dit voor gevoel?

blz. 11
‘Kun je het mij vergeven? Je weet wel, van vroeger?’


De keuken van overvloed

Eten en drinken in overvloed. Echte Bourgondiërs.
Wat wordt er verborgen gehouden?
Is het wel echt gezellig?

Blz. 233
‘Moeder zorgde dat het altijd gezellig was, volop eten en drinken.’


De oorsprong

Een eigen schoenfabriekje achter je huis. Dat was heel gewoon in Kaatsheuvel.

Blz. 43
‘Mama had geen tijd om te praten. Anders had ze die dag niet genoeg schoenen af.’


Licht en donker

In een donkere periode zijn er lichtpuntjes. En in een lichte periode zijn er donkere vlekken. Licht en donker wisselen elkaar af. Ze zijn altijd samen. Wie is er bang voor het donker? Of juist voor het licht?

Blz. 119
‘De lucht lijkt geklaard, maar van binnen is het donker.’


Familielijnen

De plaatsen in de familielijn worden zichtbaar. Wie neemt welke plek in? Wat wordt er zichtbaar bij het volgen van de rode draad?

Blz 235
‘Ik denk aan Magda, die vertelde dat het thema waar ik tegen aanloop generatie op generatie is doorgegeven.’


Baboesjka

Baboesjka betekent grootmoeder. Grootmoeder, moeder, dochter en kleindochter staan voor de spiegel. Wat ziet Baboesjka?

blz. 81

‘Een paar minuten later sta ik buiten met mijn baboesjkapoppetje. Ik weet dat er een kind in me zit. En dat ik moeder baboesjka ben. En ooit zal ik het kleine poppetje wat er in zit eruit halen.’


De sleutel tot de schat

Het vertellen van het verhaal, maakt de rode draad zichtbaar. Uiteindelijk is de rode draad de sleutel. De schat is ontdekt.

blz. 224

‘Blijkbaar is het een meisjesdroom verstopt in de schaduw van mijn ziel.’


Boekexpositie

Hieronder een impressie van boekexpositie in Het Witte Kasteel.


Nu verkrijgbaar bij:


Uitgeven door Uitgeverij AquaZZ

btt