Mijn account (topmenu)

Storytelling| mijn beste tips & tools

STORYTELLING |
mijn beste tips & tools

Jouw verhaal doet ertoe….

Je weet dat je storytelling nodig hebt om zichtbaar te zijn. Toch heb je moeite met het vinden van je authentieke stem en het formuleren van je boodschap. Op deze pagina deel ik mijn beste tips & tools.

Deel niet nog meer informatie

Informatie is overal. Het is zelfs gratis. Mensen hebben geen behoefte aan nog meer informatie. Het zoveelste ebook of gratis training die hen nog meer informatie gaat geven. Mensen hebben behoefte aan iemand die de informatie voor hen filtert. Aan iemand die ze kunnen vertrouwen. Die ze wegwijs biedt in de informatiezee.

Mensen willen niet kopen van iedereen

Ze willen kopen van jou. Omdat ze jou kennen en leuk vinden. Voordat ze van je kopen, hebben ze vertrouwen nodig. Daarom vertel je verhalen. Verhalen geven vertrouwen. Geef ze jouw verhalen. Laat zien wie je bent, dan heb je geen concurrentie.

“There is no greater agony than bearing an untold story inside you.”
– Maya Angelou

Zo maak je een verschil

Succesvolle ondernemers bouwen vertrouwen en verbinding door de kracht van een verhaal. Als je een verschil wilt maken, moet je een betere verteller worden. Storytelling is essentieel in een wereld van informatie overload. Storytelling is de meest effectieve manier om jouw boodschap te verspreiden en mensen jouw product te laten kopen.

Jouw verhaal hoeft niet bijzonder te zijn

Iedereen heeft een verhaal. Jouw verhaal is uniek omdat jij de enige bent die het kan vertellen. Dus je hoeft het niet bijzonder te vinden (of te maken). Als je jouw verhaal vertelt zoals het is, kom je authentiek, oprecht en natuurlijk over.

Geloofwaardigheid

Als je iets wilt verkopen, moeten mensen je geloven. Ze moeten geloven dat jij weet waar je het over hebt (kennis, expertise) en ze moeten geloven dat jij de juiste persoon bent (vertrouwen, geloofwaardigheid). Door het vertellen van verhalen, werk je aan je geloofwaardigheid.

Storytelling is verkopen zonder te verkopen

Als je verhalen vertelt, hoef je niet te verkopen. Echte verhalen werken beter dan verkooppraatjes. Als je echte verhalen vertelt, hoef je dus nooit meer een verkooppraatje te houden. Met echte verhalen bouw je aan de know, like, trust-factor die essentieel is voor een succesvolle marketingstrategie.

“We honor the dream by doing the work.”
– Cleo Wade

Lees romans

Als je een IKEA kast in elkaar moet zetten, dan lees je de gebruiksaanwijzing. Zo denk je misschien dat er ook een gebruiksaanwijzing is voor storytelling. Die zijn er genoeg. Online zijn er verschillende trainingen met stappen. En ook zijn er genoeg boeken geschreven over storytelling. Toch missen deze iets. Iets wat storytelling wel nodig heeft en een IKEA kast niet: magie. Dat vind je niet terug in een gebruiksaanwijzing, wel in een verhaal. Lees daarom romans. Ga naar de bibliotheek of de boekhandel en kies willekeurig een aantal romans uit. Op wat voor manier prikkelt de kaft jouw aandacht? Wat besluit dat jij de achterflaptekst gaat lezen? En als je het boek leest, wat maakt dan dat jij in het verhaal wordt gezogen of juist helemaal niet. Al dit soort dingen ervaar je als je romans leest. Als je die magie ervaart bij het lezen, ben je ook in staat deze toe te voegen aan je eigen verhaal.

Storytelling is doen

Je kan nog zoveel informatie verzamelen en lezen over storytelling. Uiteindelijk schrijf je pas een verhaal als je begint met de eerste zin. Het is tijd vrij maken om te schrijven. En het dag in dag uit volhouden. Dat klinkt niet leuk, maar oefenen is nu eenmaal niet altijd leuk. Als je piano wilt leren spelen, moet je ook oefenen. Dat is met storytelling ook het geval.

Kom in actie

 De beste tip bewaar ik tot het einde: kom in actie. Het is een open deur. Als je jouw verhaal wil vertellen, begin dan vandaag. Dan is morgen je droom een stap dichterbij.

Als je direct in actie wilt komen, dan nodig ik je graag uit voor mijn storytelling training

btt