Mijn account (topmenu)

Waarom volgen wij Amerikanen?

Door Gwyneth Leermakers

Geplaatst in , , ,

Toen ik werkte als marketing en innovatie manager wisten wij dat alle nieuwigheid van over de oceaan kwam. Daarmee bedoelden we vanuit Amerika, daarna naar Engeland en dan naar ons. Dus wij keken altijd naar Amerika als het ging om innovaties in het versschap van de supermarkt. Dat gold voor het type producten, maar ook het design, de verpakking en de hele marketing erom heen.

Dus toen ik in 2014 B school van Marie Forleo ging volgen, vond ik dat een hele logische keuze. ‘De Amerikanen’ lopen immers voor en op marketinggebied kun je veel van ze leren. Dat deed ik dus ook. Inmiddels is het ‘Amerikaanse model’ alom vertegenwoordigd. En ik merk dat mijn weerstand weer groter wordt. In mij is altijd een kleine ergernis geweest als het gaat om het beeld wat ik bij Amerika heb. Het plastic fantasic gevoel noem ik het.

En zoals zoveel dingen, betrek ik dat meteen op mezelf. Is het niet zo dat ik zelf ook graag op die manier onderneem? Ben ik niet gewoon jaloers? Dan denk ik weer terug aan een coachsessie die ik deed net voordat ik aan het ondernemerschap begon. Uit een mandje mocht ik twee voorwerpen kiezen. Eentje was een plastic Barbiepop, het andere was een stukje hout. Dit vertegenwoordigde de twee bedrijfsideeën die ik toen had. Het plastic Barbiepopje voelde vertrouwd, makkelijk. Dat deed ik wel even. Het stond voor marketing. Het stukje hout voelde spannend, maar compleet in lijn met wie ik ben. Het voelde als thuiskomen. Dat idee heeft de laatste tijd veel meer aandacht gekregen in mijn bedrijf en daar ga ik verder op door.

Maar goed, even terug naar waarom wij Amerikaanse marketing zo interessant vinden. Het beeld wat ik erbij heb is: gebakken lucht. Het gaat om de buitenkant. Een gelikte buitenkant, een mooie verpakking, mooie verhalen en uiteindelijk weinig inhoud. En wellicht is het een cliché beeld. En ik weet dat het niet altijd waar is. Weinig inhoud, is het laatste wat ik over B school zou zeggen. En toch weet ik ook dat het niet mijn manier van ondernemen is. Daarnaast is Amerika niet per se een land waar ik een voorbeeld aan wil nemen. Alleen maar kijkende naar de grote en groeiende kloof tussen arm en rijk. Of naar schietincidenten op scholen. Even generaliserend gezegd: ik heb niet het idee dat zij de wijsheid in pacht hebben als het gaat om ‘een goed leven.’ Waarom zou ik daar dan een voorbeeld aan nemen?

Het kan ook echt anders. Op de Europese manier.

En wat is dat dan? Als ik aan Europa denk, dan denk ik aan een rijke historie. Dan denk ik aan de Grieken en de Romeinen. De eeuwenoude mythes, die nog dagelijks worden verteld en geleefd in een modern jasje. Ik denk aan mooie verschillende natuur, aan verschillende culturen dicht bij elkaar. Aan wereldsteden met ieder een eigen karakter. Ik denk ook aan nuchterheid, trots en karakter.

Natuurlijk heeft Europa ook een schaduwkant, Maar dat is wel een schaduwkant die wij kennen, die onze voorouders hebben beleefd en doorleefd. Het zit in onze roots. Het is wie wij zijn.

Laten we eens wat meer kijken naar onze eigen wortels. En dit vertalen naar ons bedrijf en in onze marketing. In plaats van ervan uit gaan dat alle trends, ontwikkelingen, innovaties vanuit Amerika komen. Laten we eens kijken wat wij vanuit onze eigen identiteit, onze eigen wortels kunnen creëren. Dichtbij jezelf.

Deel dit bericht

No comments yet.

Geef een reactie

Reactie


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

btt